Historia łożysk tocznych

Przegląd

Podsumowanie

  • Historia łożysk tocznych sięga 2500 r. p.n.e.
  • Da Vinci tworzył szkice już pod koniec XV wieku
  • Wynalezienie koła z pedałami (później roweru) doprowadziło do wzrostu popytu na łożyska kulkowe produkowane przemysłowo w XIX wieku
  • Pierwsza w pełni automatyczna frezarka kulowa powstała w drugiej połowie XIX wieku
Początki łożysk tocznych

Czy wiedziałeś, że prekursorzy łożysk tocznych od bardzo dawna byli uważani za niezwykle ważnych? Już około 2500 r. p.n.e. w starożytnym Egipcie transportowano ciężkie ładunki z punktu A do punktu B na płozach. Później, między powierzchnią transportową a płozami umieszczono rolki. Dzięki tej strategii ruch ślizgowy został zastąpiony ruchem tocznym, który jest używany do dziś. Kolejnym kluczowym wydarzeniem historycznym było wynalezienie koła, początkowo wykonanego z kamienia, a z czasem z drewna. Jednym z wyzwań było tarcie na piaście koła, prowadzące do dużego zużycia. Nawet Leonardo da Vinci (1452-1519) zastanawiał się, w jaki sposób łożyska mogłyby funkcjonować przy niskim tarciu. Zdumiewające, prawda?

Stare, ale złote: pomysł da Vinciego na łożysko kulkowe zdecydowanie przypomina używane dzisiaj łożyska toczne.

Da Vinci i łożysko toczne

Pomysły Da Vinciego były bardzo postępowe. Już w 1500 roku stworzył kilka szkiców, rysunków i projektów na temat łożysk kulkowych, które zainteresowały go w kontekście rozwoju śmigła (projekt helikoptera). W ten sposób da Vinci wyrobił sobie pierwsze spostrzeżenia  w odniesieniu do funkcjonowania łożyska o niskim tarciu.

Znaczenie łożysk tocznych w czasach industrializacji

Rower miał decydujący wpływ na rozwój łożysk tocznych. Po wynalezieniu drezyny w 1817 roku, która (w pewnym sensie) już przypominała rower, w drugiej połowie XIX wieku opracowano zarówno pedał napędowy, jak i tylny napęd łańcuchowy. Ponieważ człowiek musiał sam poruszać rower, narodziło się ostateczne pragnienie ruchu o niskim oporze. Stworzyło to duże zapotrzebowanie na produkowane przemysłowo łożyska kulkowe. Ostatecznie, Friedrich Fischer zaprojektował pierwszą w pełni automatyczną maszynę do frezowania kulek, dzięki której możliwe było produkowanie kulek stalowych jako alternatywe dla wcześniejszych kamieni. Od 1886 roku Fischer produkował nawet kompletne łożyska kulkowe. Krótko po tym, w 1918 roku, NTN rozpoczął produkcję łożysk kulkowych i od tego czasu stał się jednym z największych producentów na świecie.

Koniec lekcji historii: od czasu wynalazku Fischera w XIX wieku, łożyska kulkowe są prawdopodobnie najbardziej znanym, ale nie jedynym rodzajem łożysk tocznych. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w artykule na temat typów łożysk tocznych.

Może Cię zainteresować

Konstrukcja i sposób działania

Elementy łożyska tocznego Podstawy technologii łożysk tocznych obejmują ich budowę i działanie. W ramach wprowadzenia dowiesz się wszystkiego o podstawowych komponentach, a potem wyjaśnimy Ci,

Czytaj więcej »

Łożyska walcowe / cylindryczne

Charakterystyka łożysk walcowych Pamiętasz o właściwości wspólnej wszystkich łożysk walcowych? Mowa oczywiście o styku liniowym, który można znaleźć również w łożyskach walcowych. Te typy łożysk

Czytaj więcej »

Łożysko kulkowe zwykłe

Charakterystyka łożysk kulkowych zwykłych Łożyska kulkowe zwykłe istnieją w swojej obecnej formie od około 150 lat, podlegając licznym optymalizacjom. Są nie tylko jednym z najstarszych

Czytaj więcej »

Materiały i produkcja

Materiały i produkcja Miałeś już okazję zapoznać się z naszym rozdziałem Struktura i funkcja? Być może zastanawia Cię, z czego właściwie zbudowane są łożyska toczne?

Czytaj więcej »

Przegląd

Podsumowanie

  • Historia łożysk tocznych sięga 2500 r. p.n.e.
  • Da Vinci tworzył szkice już pod koniec XV wieku
  • Wynalezienie koła z pedałami (później roweru) doprowadziło do wzrostu popytu na łożyska kulkowe produkowane przemysłowo w XIX wieku
  • Pierwsza w pełni automatyczna frezarka kulowa powstała w drugiej połowie XIX wieku
Pobierz wszystkie artykuły w formie darmowego eBooka już teraz!

Die NTN Wälzlager (Deutschland) GmbH erstellt die Informationen für dieses Internetangebot mit großer Sorgfalt und ist darum bemüht, Aktualität, Korrektheit und Vollständigkeit sicher zu stellen. Die NTN Wälzlager (Deutschland) GmbH übernimmt keine Gewähr und haftet nicht für etwaige Schäden materieller oder ideeller Art, die durch Nutzung des Dienstes verursacht werden, soweit sie nicht nachweislich durch Vorsatz oder grobe Fahrlässigkeit verschuldet sind.