Początki łożysk tocznych
Czy wiedziałeś, że prekursorzy łożysk tocznych od bardzo dawna byli uważani za niezwykle ważnych? Już około 2500 r. p.n.e. w starożytnym Egipcie transportowano ciężkie ładunki z punktu A do punktu B na płozach. Później, między powierzchnią transportową a płozami umieszczono rolki. Dzięki tej strategii ruch ślizgowy został zastąpiony ruchem tocznym, który jest używany do dziś. Kolejnym kluczowym wydarzeniem historycznym było wynalezienie koła, początkowo wykonanego z kamienia, a z czasem z drewna. Jednym z wyzwań było tarcie na piaście koła, prowadzące do dużego zużycia. Nawet Leonardo da Vinci (1452-1519) zastanawiał się, w jaki sposób łożyska mogłyby funkcjonować przy niskim tarciu. Zdumiewające, prawda?
Stare, ale złote: pomysł da Vinciego na łożysko kulkowe zdecydowanie przypomina używane dzisiaj łożyska toczne.
Da Vinci i łożysko toczne
Pomysły Da Vinciego były bardzo postępowe. Już w 1500 roku stworzył kilka szkiców, rysunków i projektów na temat łożysk kulkowych, które zainteresowały go w kontekście rozwoju śmigła (projekt helikoptera). W ten sposób da Vinci wyrobił sobie pierwsze spostrzeżenia w odniesieniu do funkcjonowania łożyska o niskim tarciu.
Znaczenie łożysk tocznych w czasach industrializacji
Rower miał decydujący wpływ na rozwój łożysk tocznych. Po wynalezieniu drezyny w 1817 roku, która (w pewnym sensie) już przypominała rower, w drugiej połowie XIX wieku opracowano zarówno pedał napędowy, jak i tylny napęd łańcuchowy. Ponieważ człowiek musiał sam poruszać rower, narodziło się ostateczne pragnienie ruchu o niskim oporze. Stworzyło to duże zapotrzebowanie na produkowane przemysłowo łożyska kulkowe. Ostatecznie, Friedrich Fischer zaprojektował pierwszą w pełni automatyczną maszynę do frezowania kulek, dzięki której możliwe było produkowanie kulek stalowych jako alternatywe dla wcześniejszych kamieni. Od 1886 roku Fischer produkował nawet kompletne łożyska kulkowe. Krótko po tym, w 1918 roku, NTN rozpoczął produkcję łożysk kulkowych i od tego czasu stał się jednym z największych producentów na świecie.
Koniec lekcji historii: od czasu wynalazku Fischera w XIX wieku, łożyska kulkowe są prawdopodobnie najbardziej znanym, ale nie jedynym rodzajem łożysk tocznych. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w artykule na temat typów łożysk tocznych.
Może Cię zainteresować
Konstrukcja i sposób działania
Elementy łożyska tocznego Podstawy technologii łożysk tocznych obejmują ich budowę i działanie. W ramach wprowadzenia dowiesz się wszystkiego o podstawowych komponentach, a potem wyjaśnimy Ci,
Łożyska walcowe / cylindryczne
Charakterystyka łożysk walcowych Pamiętasz o właściwości wspólnej wszystkich łożysk walcowych? Mowa oczywiście o styku liniowym, który można znaleźć również w łożyskach walcowych. Te typy łożysk
Łożysko kulkowe zwykłe
Charakterystyka łożysk kulkowych zwykłych Łożyska kulkowe zwykłe istnieją w swojej obecnej formie od około 150 lat, podlegając licznym optymalizacjom. Są nie tylko jednym z najstarszych
Materiały i produkcja
Materiały i produkcja Miałeś już okazję zapoznać się z naszym rozdziałem Struktura i funkcja? Być może zastanawia Cię, z czego właściwie zbudowane są łożyska toczne?
Podstawy i obszary zastosowań
Co to jest łożysko toczne? Chcesz dowiedzieć się więcej o łożyskach tocznych? Nie mogłeś trafić w lepsze miejsce. Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia: łożysko toczne ma
Przegląd typów łożysk tocznych
Jeżeli przeczytałeś nasz artykuł na temat podstaw łożysk tocznych, wiesz dobrze, że łożyska te można zasadniczo podzielić na dwa rodzaje – łożyska kulkowe i łożyska




