Dowiedzieliśmy się, że oprawy łożyskowe samonastawne są zaprojektowane dla łożysk o sferycznej powierzchni zewnętrznej. W tych oprawach nie mogą być zainstalowane łożyska toczne z cylindrycznym pierścieniem zewnętrznym.
Istnieje natomiast cała grupa obudów, które są wyposażone w cylindryczne powierzchnie osadcze gdzie mogą być instalowane standardowe łożyska toczne różnych typów. Obudowy te można rozróżnić w zależności od ich konstrukcji i zastosowania. Możliwe wersje obejmują obudowy stojące, kołnierzowe i wzdłużne, tzw. monobloki. Obudowy stojące mogą mieć korpus pełny lub dzielony. Obudowy łożyskowe mogą być stosowane w wielu gałęziach przemysłu oraz w różnych maszynach. Właściwy wybór obudowy zależy od zastosowania i oczekiwanych wymagań użytkowych.
Wersje dzielone
W przypadku konstrukcji dzielonej, górną i dolną część obudowy można oddzielić, co ułatwia montaż łożyska i innych komponentów. Obudowy dzielone są przeznaczone do montażu łożysk tocznych. Ten typ obudowy jest stosowany w wielu dziedzinach przemysłu.
Seria SNC od NTN może być opisana jako prawdziwie wszechstronna, ponieważ może być optymalnie dostosowana do aplikacji poprzez zastosowanie różnych łożysk tocznych i uszczelnień.
Zalety serii dzielonej SNC:
- Prosty montaż
- System modułowy
- Wysoka efektywność i niskie koszty
- Odpowiednie dla łożysk baryłkowych lub kulkowych wahliwych zgodnych z normą ISO
- Dla średnic wewnętrznych od 20 mm do 160 mm (Większe obudowy SNCD do 500 mm)
- Materiał obudowy: żeliwo szare lb sferoidalne (SNCD)
Łatwy montaż, ponieważ dzielone oprawy SNC można rozdzielić co umożliwia zainstalowanie łożysk od góry.
W tym przykładzie zastosowania widać obudowy dzielone przy wirniku wentylatora przemysłowego.
Wersje pełne
Obudowy łożyskowe tej konstrukcji nie mają linii podziału na powierzchni osadzenia łożyska. Łożyska są montowane z boku. Wersje obudów łożyskowych niedzielonych produkowanych przez SNR (markę NTN) to stojące, kolnierzowe i wzdłużne, tzw. monobloki. Obudowy łożyskowe wzdłużne (monobloki) są odpowiednie do montażu dwóch lub większej ilości łożysk tocznych.
Na przykład, w przypadku producenta łożysk tocznych NTN (i powiązanych marek NTN i SNR), oznaczenia monobloków ze smarowaniem smarem stałym to ZLG i DLG, podczas gdy zespoły ze smarowaniem olejowym noszą nazwę ZLOE. Obudowy łożysk mają kształt rury, z łożyskami rozmieszczonymi w optymalnej odległości na każdym końcu obudowy. Niewspółosiowość łożysk jest praktycznie niemożliwa, ponieważ gniazda łożysk są umieszczone w jednej lini względem siebie. Obudowy łożysk tego typu są często stosowane w wentylatorach przemysłowych, ponieważ pracują bardzo płynnie i mogą przenosić duże momenty zginające i przeciwdziałać siłą przechylającym. Obudowy te można konfigurować na wiele sposobów, montując różne wersje łożysk.
Cechy obudów niedzielonych:
- Odpowiednie pozycjonowanie gniazd łożyskowych gwarantuje wysoką dokładność bicia wału
- Odpowiednie dla: Łożysk kulkowych jednorzędowych, łozysk kulkowych jed-norzędowych skośnych i wałeczkowych (moga być parowane z innym typem)
- Materiał obudowy: Żeliwo szare
- Dla wałów o średnicach od 30 mm do 120 mm
- Odpowiednie do aplikacji z dużymi siłami osiowymi i promieniowymi – a także do dużych prędkości obrotowych
- Płynność ruchu, dzięki wstępnemu napięciu łożysk
- Dedykowane do wirników przemysłowych
- System uszczelniający: filc nasączpny olejem / pierścień typu V
- Możliwośc konfiguracji: częściowo złożone lub gotowe do użycia
Oprawy łożyskowe z kołnierzem i oprawy łożyskowe do zastosowań specjalnych, które opisano bardziej szczegółowo poniżej, można sklasyfikować jako konstrukcje niedzielone.
Dzięki kompaktowej konstrukcji obudowy, wersje kołnierzowe wymagają mniejszej przestrzeni montażowej niż obudowy stojące. Obudowy, które są wyposażone w trzy lub cztery otwory montażowe w zależności od ich rozmiaru, są przykręcane do ściany maszyny. Niewielkie błędy montażu lub osiowania wału są kompensowane przez zainstalowane łożyska baryłkowe lub kulkowe wahliwe. Niepodzielone obudowy serii 722500 są wyposażone w zamkniętą pokrywę końcową lub pokrywę dla wałów przelotowych.
Cechy obudów łożyskowych kołnierzowych:
- Metriał obudowy: żeliwo szare
- Odpowiednie dla typów łożysk: 12..K, 22..K, 222..K
- Dla średnic wałów od 20 mm do 100 mm
- Wersja z pokrywą zamkniętą (typ A) lub przelotową (typ B)
- System uszczelniający: Filc nasączony olejem
- Możliwość dosmarowywania
Oprócz opraw łożyskowych z kołnierzem dostępne są również oprawy łożyskowe do zastosowań specjalnych. Obejmują one oprawy TVN, które są kompaktowymi, niepodzielonymi oprawami łożyskowymi wykonanymi z żeliwa szarego, które zostały specjalnie opracowane jako łożyska zestawów kołowych do przenośników i wozów hartowniczych. Do zastosowań w normalnych warunkach temperaturowych oprawy mogą być wyposażone w standardowe łożyska kulkowe zwykłe lub łożyska kulkowe wahliwe. Do zastosowań w wysokich temperaturach można stosować stabilizowane termicznie łożyska kulkowe zwykłe serii F605 firmy NTN (maksymalna temperatura: 350 °C).
Cechy obudów do wysokich temperatur:
- Stabilizacja temperaturowa do 350 °C
- Specjalne uszczelnienie
- Środek smarny do wysokich temperatur
Obudowa łożyska ze smarowaniem smarem lub olejem
Smar jest najbardziej odpowiednim środkiem smarnym do łożysk tocznych w większości przypadków, ponieważ jest generalnie tańszy, może być nakładany na łożysko przy niewielkim wysiłku, a uszczelnienie jest mniej skomplikowane.
W wielu przypadkach obudowy łożysk nie muszą być regularnie dosmarowywane. Jeśli warunki pracy są umiarkowane, smar jest wymieniany tylko podczas przeglądów.
Obudowy łożyskowe ze smarowaniem olejowym są preferowane w maszynach pracujących przy wysokich prędkościach obrotowych lub tam, gdzie okresy między dosmarowywaniem są bardzo krótkie. Olej może poprawić odprowadzanie ciepła i zwiększyć żywotność łożyska poprzez zainstalowanie dodatkowego wyposażenia (takiego jak układ chłodzenia i oczyszczania oleju). Obudowy łożysk olejowych są dostępne w ofercie SNR (marka NTN) w wersji dzielonej (SNOE) i jednolitej (ZLOE).
Uszczelnienia labiryntowe są stosowane do uszczelniania obudów łożysk olejowych. Uszczelnienia bezstykowe są preferowane przy dużych prędkościach obwodowych, ponieważ redukują wydzielanie się ciepła w układzie na skutek tarcia.
Oprawy łożyskowe serii SNOE są smarowane na zasadzie miski olejowej. Olej jest transportowany do górnej części łożyska przez spejalny pierścień doprowadzający.
Początkowa ilość smaru. Przed uruchomieniem łożysko i uszczelki, a także wnętrze obudowy muszą być nasmarowane.
Może Cię zainteresować

Łożysko kulkowe skośne
Łożysko kulkowe skośne to brat łożyska kulkowego zwykłego. Charakterystyka łożysk kulkowych skośnych Na pewno znasz już niektóre cechy charakterystyczne łożyska kulkowego zwykłego. Będzie to przydatne

Łożysko stożkowe
Charakterystyka łożysk stożkowych Łożysko stożkowe NTN. Jak sama nazwa wskazuje, łożyska stożkowe są łożyskami wałeczkowymi, przy czym termin stożek jest inspirowany kształtem wałeczków. Łożyska stożkowe
Materiały i produkcja
Materiały i produkcja Miałeś już okazję zapoznać się z naszym rozdziałem Struktura i funkcja? Być może zastanawia Cię, z czego właściwie zbudowane są łożyska toczne?
Obliczanie trwałości łożysk
Katastrofa – uszkodzenie łożyska! Jeśli weźmiemy pod uwagę, że łożyska toczne są narażone na ciągły nacisk i obciążenia ścinające, nie jest to nic niezwykłego. Bardziej
Układy O, X i tandemowy
Jeśli przeczytałeś już artykuły na temat łożysk kulkowych skośnych lub łożysk stożkowych, być może zetknąłeś się już z różnymi rodzajami układów łożysk. W szczególności odnoszą
Wybór pasowania
Pasowanie ciasne, mieszane, luźne. Poniższy artykuł może Ci rozpoznać i zdefiniować te trzy rodzaje. Zacznijmy od tego czym właściwie jest wybór pasowania i o czym




