Charakterystyka łożysk kulkowych skośnych
Na pewno znasz już niektóre cechy charakterystyczne łożyska kulkowego zwykłego. Będzie to przydatne w tym tekście jako że łożysko kulkowe skośne jest bardzo podobne do łożyska kulkowego zwykłego pod względem konstrukcji. Istnieje jednak kilka znaczących różnic. Przede wszystkim: łożyska kulkowe skośne mogą być stosowane uniwersalnie w wielu aplikacjach, a także być instalowane w maszynach precyzyjnych takich jak obrabiarki.
Podobnie jak łożyska kulkowe zwykłe, łożyska kulkowe skośne są generalnie nierozłączne. Mają zdefiniowany kąt działania α, który odnosi się do płaszczyzny promieniowej i reprezentuje linię łączącą punkty styku na pierścieniu wewnętrznym, na kulce i na pierścieniu zewnętrznym.
Łożyska kulkowe skośne mogą przenosić zarówno obciążenia promieniowe, jak i osiowe z jednego kierunku. W zależności od stosunku obciążeń osiowych do promieniowych dobiera się łożyska kulkowe skośne o różnych kątach działania. Pod względem sił osiowych łożyska kulkowe skośne są bardziej elastyczne niż łożyska kulkowe zwykłe. Dwa łożyska kulkowe skośne są często sparowane (układ O, X lub tandem) ze sobą, co skutkuje dwoma rzędami elementów tocznych leżących obok siebie. W rezultacie, siły osiowe działające na łożyska mogą działać w dwóch różnych kierunkach (układ O lub X) lub większe obciążenie może być przenoszone w jednym kierunku osiowym (układ tandem). Ponadto, łożyska kulkowe skośne są często poddawane napięciu wstępnemu, tak aby luz łożyskowy był jak najmniejszy lub nie występował wcale. Zaletą napiecia wstępnego jest to, że łożyska kulkowe skośne można dopasować do konkretnego zastosowania pod względem sztywności łożyska, prowadzenia wału i dokładności.
Fakt, że obciążenia osiowe mogą być przenoszone tylko w jednym kierunku jest bardziej wadą niż zaletą, ponieważ podczas montażu pojedynczych łożysk kulkowych skośnych należy zwrócić uwagę na kierunek montażu. Jeśli jednak oczywiste jest, że siły osiowe mogą występować w obu kierunkach niezbędne jest zastosowanie sparowanego łożyska kulkowego skośnego. Podobnie jak w przypadku łożysk kulkowych zwykłych, łożyska kulkowe skośne mogą być również wyposażone w uszczelnienie. Montaż łożysk kulkowych skośnych ze względu na sparowanie (są montowane parami) jest bardziej skomplikowany niż w przypadku łożysk kulkowych zwykłych. Dodatkowo, w takich przypadkach koszty są zazwyczaj wyższe, gdyż konieczne jest zastosowanie dwóch łożysk.
Zgodnie z normą, łożyska kulkowe skośne jednorzędowe są oznaczone numerem kodowym 7, a łożyska kulkowe skośne dwurzędowe numerem 3. Koszyki do łożysk kulkowych skośnych są zwykle produkowane z trzech popularnych materiałów: tworzywo sztuczne, blacha stalowa i mosiądz. Zastosowany materiał koszyka można dostosować w zależności od przeznaczenia łożyska. W przypadku mniejszych rozmiarów, ze względu na mniejsze koszty często stosuje się koszyk z tworzywa sztucznego lub blachy stalowej.
| Typ | Seria łożyska | Koszyk poliamidowy | Koszyk stalowy | Koszyk mosiężny |
| Standard | 79 70 72 73 72B 73B | 7904-7913 7000-7222 —– —– —– —– | —– —– 7200-7222 7300-7322 7200B-7222B 7300B-7322B | 7914-7960 7026-7040 7224-7240 7324-7340 7224B-7224B 7324B-7340B |
| Łożysko dwurzędowe | 52 53 | —– —– | 5200S-5317S 5300S-5314S | —– —– |
| Łożysko czteropunktowe | QJ2 QJ3 | —– —– | —– —– | QJ208-QJ224 QJ306-QJ324 |
Niektóre serie łożysk są standardowo wyposażone w koszyki plastikowe NTN, inne w koszyki z blachy stalowej, a jeszcze inne w koszyki z mosiądzu.
Parowanie łożysk kulkowych skośnych
Jak zostało wcześniej wspomniane, łożyska kulkowe skośne można parować. Montowanie elementów tocznych jest możliwe w różnych układach. Najpopularniejsze układy łożysk to O, X i tandem. W szczególności w obrabiarkach, łożyska są parowane w kombinacji więcej niż jednego z tych układów.
Inne typy łożysk kulkowych skośnych: Łożyska wrzecionowe i łożyska czteropunktowe
Oprócz łożysk kulkowych skośnych jednorzędowych i dwurzędowych istnieją również inne typy. Należą do nich na przykład łożyska wrzecionowe czy łożyska czteropunktowe. Łożyska wrzecionowe są produkowane w lepszych klasach tolerancji niż klasyczne łożyska kulkowe skośne i mają mniejsze elementy toczne. Są przydatne do osiągania bardzo wysokich prędkości obrotowych. Cechą szczególną łożysk czteropunktowych jest to, że można obciążać je osiowo z dowolnego kierunku.
Może Cię zainteresować
Konstrukcja i sposób działania
Elementy łożyska tocznego Podstawy technologii łożysk tocznych obejmują ich budowę i działanie. W ramach wprowadzenia dowiesz się wszystkiego o podstawowych komponentach, a potem wyjaśnimy Ci,
Luz łożyskowy, luz roboczy i napięcie wstępne
W artykule znajdziesz zagadnienia takie jak luz łożyskowy, luz roboczy, definicja napięcia wstępnego, a także obliczanie wartości oraz kryteria ważne w kontekście wyboru właściwego luzu
Przegląd typów łożysk tocznych
Jeżeli przeczytałeś nasz artykuł na temat podstaw łożysk tocznych, wiesz dobrze, że łożyska te można zasadniczo podzielić na dwa rodzaje – łożyska kulkowe i łożyska
Smarowanie
Nic nie działa bez smarowania – każde łożysko pracuje ze smarem lub olejem. Jest to podstawowym warunkiem uniknięcia kontaktu metal-metal między elementami łożyska, tj. elementy
Styk punktowy i liniowy
Co oznacza „styk punktowy i liniowy”? Syszałeś już, że łożyska toczne można podzielić na dwie formy konstrukcyjne. Podział ten zależy od kształtu elementów tocznych (kulek
Układy O, X i tandemowy
Jeśli przeczytałeś już artykuły na temat łożysk kulkowych skośnych lub łożysk stożkowych, być może zetknąłeś się już z różnymi rodzajami układów łożysk. W szczególności odnoszą




